Historielaget ønsker å sette fokus på utvandringen fra Austmarka til Amerika i en artikkelserie i medlemsbladet.

Vi har så smått begynt å systematisere materialet ved å finlese kirkebøkene etter utflyttinger og emigrantprotokollene for å finne når de faktisk forlot landet, fortrinnsvis fra Kristiania/Oslo. Hva som skjedde med disse personene etter at de ankom det løfterike landet er noe mer komplisert å finne ut av. Vi har informasjon om kun et fåtall personer i Amerika som har sine røtter her på Austmarka, så vi trenger uten tvil all den hjelp vi kan få. Vi ønsker derfor å komme i kontakt med de av dere som har kjennskap til emigrerte Austmarkinger eller etterkommere av disse. Har du informasjon som kan være av interesse i denne sammenhengen ser vi gjerne at du tar kontakt med Vidar Pedersen på telefon 924 50 292 (mobil) eller på e-post Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Vi ønsker dessuten å etablere en prosjektgruppe/arbeidsgruppe som kan jobbe med dette temaet spesielt, men også slektsforskning generelt. Kan du tenke deg å delta i en slik gruppe kan du ta kontakt med Vidar.